Selasa, 5 Mei 2009

PERINGATAN DARI SEBUAH LAGU

Dalam perjalanan sekembalinya dari mesyuarat di Jabatan Penerangan Malaysia Negeri Perak ,kedengaran lagu " Selimut Putih " yang dinyanyikan oleh Ustaz Akil Hayy. Lagu tersebut seingat aku pernah popular dalam tahun 70 an oleh Kumpulan El Suraya dari Indonesia ( kalau tak silap).
Seni katanya aku hayati dengan kusyuk lagi mengasyikkan.Dan ada beberapa baitnya yang menyentuh perasaan aku. Antaranya , " Tinggal semua yang dikasihi terbujur badan tanpa iringan " dan " selimut putih pembalut badan " .
Maka akupun muhasabah diri.. Bila agaknya noktah perjalanan bagi hidup aku ini ?.Mungkinkah hari ini, esok atau lusa aku akan dijemput oleh Allah menjadi tetamunya ?
Amalan diri rasanya belum cukup sebagai bekalan untuk bertemu Allah. Dosa yang dilakukan secara sedar atau tidak , mungkin tidak terhitung.
Maka kematian itu menjadi satu kegerunan untuk aku menghadapinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan