Khamis, 7 Mei 2009

KLIAN INTAN YANG TERISTIMEWA

Klian Intan satu kawasan pekan kecil dan juga kampong yang terletak diDaerah Kecil Pengkalan Hulu. Penduduknya Melayu, Cina, India, Siam dan Orang Asli telah lama mengamalkan semangat Satu Malaysia. Hidup dalam harmoni, hormat menghormati dan sentiasa berkerjasama di dalam apa-apa juga.
Itu di antara satu keistimewaan di antara beberapa keistimewaan di Klian Intan. Dan disini adanya Komuniti Bestari, Jabatan Penerangan Malaysia yang telah ditubuhkan pada tahun 2001.
Satu lagi keistimewaan Klian Intan dan mungkin satu-satunya di Malaysia ialah industri melombong bijih timah diatas gunung( ini yang istimewanya). Industri itu diusahkan oleh Rahman Hydralic Berhad. Ramai penduduk Klian Intan yang berkerja disyarikat berkenaan termasuklah Pengerusi Komuniti Bestari En.Tajul Ahmad Idris bin Nor Yusof.
Maklumat dari Pengerusi Komuniti Bestari Klian Intan bahawa industri melombong bijih dipergunungan itu dianggarkan dapat diusahakan sehingga 30 tahun lagi. Bagi Komuniti Bestari yang berminat untuk melawat industri itu bolehlah berhubung dengan Pejabat Penerangan Daerah Pengkalan Hulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan