Rabu, 2 September 2009

Krisis Kepimpinan MCA dan V.Sivakumar

Krisis kepimpinan diantara Presiden MCA dan Timbalan Presiden MCA telah sampai kemuncak. Berkemungkinan besar dua mesyuarat agung luar biasa akan diadakan tidak lama lagi. Disini bukan soal dua mesyuarat agung luar biasa yang nak diperbincangkan tetapi soal perpecahan dikalangan ahli-ahli parti itu sendiri.
Kemelut kepimpinan yang melanda MCA jika tidak dikawal amat merbahaya kepada perpaduan MCA itu sendiri. Kemelut itu juga nyata akan turut menjejaskan imej Barisan Nasional. Luka parah serta tercalarnya imej BN dalam PRU ke 12 lalu masih belum lagi sembuh dan sekarang krisis kepimpinan MCA akan menambahkan lagi tercalarnya imej BN.
Cara terbaik ialah Perdana Menteri wajar segera campurtangan agar perpecahan didalam MCA dapat dibendong. Dan Presiden dan Timbalan Presiden wajar bertemu bagi menyelesaikan masalah kepimpinan ini. Jangan dibiarkan ahli-ahli MCA tersepit diantara dua pemimpin . Sudah pastinya Pakatan Rakyat bersorak gembira dan bertepuk tangan melihat krisis ini.

Bercakap tentang V.Sivakumar bekas Speaker DUN Perak amat menarik untuk diperkatakan. Masih belum menerima hakikat bahawa beliau bukan lagi Speaker DUN Perak namun masih mahu tunjuk kuasa. Tindakan beliau menghantar surat memanggil Sidang DUN Perak telah melampaui batas. Apa lagi perkataan yang sewajarnya untuk dilabelkan kepada beliau.
Ramai yang berpendapat, V.Sivakumar wajar diambil tindakan undang-undang dan Kerajaan BN Perak patut mendapatkan perintah mahkamah agar beliau berdiam diri dan tidak mengambil tindakan diluar bidang kuasanya.
Samada krisis kepimpinan MCA atau tindakan V.Sivakumar kedua-dua perkara tersebut menjurus kepada soal siapa yang berkuasa. Dan kedua-duanya boleh membawa kepada perpecahan dan yang menjadi terkeliru ialah RAKYAT.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan